fredag 25 maj 2012

Robb Forman Dew

Jag vill absolut inte påstå att Robb Forman Dew är en bortglömd författarinna men det är ett bra tag sedan något av henne blev översatt till svenska (slutet av 80-talet, tror jag). I min hand just nu Forman Dew's debutbok som fick (och fortfarande får) fina recensioner.

Just den här romanen kan jag inte hitta i svensk översättning med det finns några andra. Det är trettio år sedan boken kom ut och den belönades med "National Book Award for First Novel" år 1982.

Forman Dew skildrar det lilla livet, vardagen och just i "Dale Loves Sophie To Death" hamnar vi mitt i 70-talet och platsen är västra Massachusetts. Dinah och Martin - ett gift par med tre barn är huvudpersoner. Vad som händer när Dinah åker ensam hem till sin barndoms Ohio under några sommarveckor är vad den här romanen skildrar.

Min kopia är ett gammalt låneboksexemplar- lite tilltufsat och slitet- en gång har det prytt hyllorna i Rugby Library , Rugby, England.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har inte hört talas om henne...

Mrs Calloway sa...

har heller aldrig hört talas om henne, men boken på bilden ser aptitlig ut

Ingrid sa...

Hannele och Mrs C: Hon är helt ny för mig också- har aldrig läst något av henne förut och har missat de svenska översättningarna. Visst är omslaget frestande :-)