lördag 26 maj 2012

Det är inte lätt, inte....

Premio Viareggio (Viareggio-priset) är som jag förstår ett stort och prestigefyllt italienskt litterärt pris. Det instiftades år 1929 och det finns en lista på samtliga pristagare genom åren - man kan se den HÄR.

Så började jag leta- med start år 2010 och jag gick ner i åren t o m år 1990 (fortsättning följer). Det var lite ledsamt att se hur få titlar som översatts till främmande språk även om det finns en del på tyska och franska. Svenska översättningar är det mycket ont om (men några finns). Nicola Lagioia vann priset år 2010 och hans "Riportando tutto a casa" kommer att ges ut på Astor förlag mycket snart med titeln "Allt kommer tillbaka"

Men annars är det verkligen inte lätt att få tillgång till särskilt mycket av italiensk litteratur. Tyvärr, tyvärr. Några titlar från Viareggio-listan finns dock i engelsk översättning- och jag är väldigt nyfiken på att läsa.....

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

många som man aldrig hört talas om

Ingrid sa...

Hannele: Väldigt många som är okända för mig också.