fredag 11 maj 2012

Lady Mary Dolling Sanders O'Malley alias Ann Bridge

Nu är jag inne på avdelningen "Moderna klassiker". Ann Bridges roman "Illyrian Spring" kommer ut i ny utgåva inom kort men finns fortfarande att få tag på antikvariskt- dessutom kan man låna den svenska översättningen från biblioteket (troligen fjärrlån för den som känner sig så hugad) och titeln är då "Vår i Dalmatien" (1939). Ann Brige skrev mest om främmande miljöer och jag tror att hon var duktig på just detta. Det finns faktiskt ett par romaner till av henne i svensk version- en av dem "Utflykt från Peking" har en inledning som är skriven av Sigfrid Siwertz så jag förmodar att Ms Bridge var ganska ansedd på sin tid.

Jag har ännu inte läst något av henne men nu blir jag förstås väldigt nyfiken.

HÄR en något rumphuggen biografi och HÄR en recension (översvallande) av "Illyrian Spring".

Inga kommentarer: