måndag 28 februari 2011

Från öst till väst

I rakt motsatt riktning - och så hamnar jag i den amerikanska västern. Wallace Stegner har skrivit- tillsammans med sin son Page. "The idea was to create a book about North America's human and natural history with a decidedly personal touch." Så långt västerut har jag själv aldrig färdats- men inspiration att resa dit har jag redan fått av min svärfar (nu borta sedan flera år)- han for varje sommar - och alltid var det västerut- till de fria vidderna. "Go west, girl" ,brukade han säga, "go west!". Wyoming och Montana var favoritstater.

-

Boken jag läser har titeln "American Places" och den handlar mycket om hur människorna och naturen har samverkat, hur de har skapat varandra (på gott och ont). "American Places" är också ett samarbete mellan far och son.

-

"We are a people of cultivators, scattered over an immense territory."

Lower Yellowstone Falls- Wyoming. (från Wikipedia).

Inga kommentarer: