måndag 21 februari 2011

Lydia Wahlström

Reliker från en svunnen tid.... Karl Gerhard behöver ingen ytterligare introduktion - det lilla häftet till höger är författat av Lydia Wahlström och eftersom jag inte hade hört talas om henne förut har jag undersökt lite på "nätet".
-
Lydia Wahlström (1869-1954) disputerade redan år 1898 (som andra kvinna någonsin i Sverige)-Hon grundade "Upsala Kvinliga Studäntförening" och blev dess första ordförande. Mest känd är hon kanske för sin kamp för kvinnlig rösträtt. Där var hon synnerligen aktiv.
-
Hon har skrivit ett otal böcker och artiklar. Häftet ovan är tryckt 1940- mitt under brinnande krig och är utgivet på Tidens förlag.
-
Hon skriver om "Lebensraum" och jag citerar "Ty rätta översättningen på det tyska Lebensraum är inte "rum" utan område, "utrymme", och detta utrymmer är ett armbågsrum, som den starkare med våld rövar från den svagare, ifall denne inte låter sig intala, att han av naturen hör dit; eller som det står i Erlkönig:

"Und bist du nicht willig, so brauch ich Gewalt".
-
Häftet övergår snart till att bli en stark kritik mot den tyske författaren Ernst Jünger. Jag har inte hunnit att läsa allt men även om det är över 70 år sedan Lydia Wahlström skrev ned sina tankar tycker jag att de har intresse även idag.

Inga kommentarer: