söndag 27 februari 2011

Erri de Luca: citat


"I only read used books. I lean them up against the bread basket, turn the pages with one finger, and they stay in one place, so I can chew and read at the same time.

-

New books are petulant. The pages don't stay down after you turn them. They resist and you have to press them flat. Used books have loose bindings. The pages go by without springing back up."
-
Jag läser Erri de Lucas "Three Horses". "A man's life lasts as long as three horses. You have already buried the first".
Erri de Luca är aktuell just nu eftersom hans bok "Montedidio" alldeles nyligen blivit översatt till svenska (en mycket fin bok som jag kan varmt rekommendera).

3 kommentarer:

Holly Hock sa...

Den här låter också bra! /Therese

Fru E sa...

Jag väntar hem hans senaste på svenska vilken dag som helst. Roligt att det verkar vara en läsvärd författare, ser fram emot den!

Ingrid sa...

Holly Hock och Fru E- Jag tyckte väldigt mycket om Montedidio- ser att ytterligare en bok av honom blivit översatt till svenska nu. Jag tycker att han har både vackert språk och fina berättelser!