måndag 14 februari 2011

Min nästa Prix-Fémina--författare


Sandro Veronesi fick Prix Fémina Etranger (2008) för boken "Caos Calmo" eller "Chaos calme" som det blev i fransk översättning (boken erhöll också Stregapriset- 2006). Någon svensk översättning av Veronesis böcker har jag inte hittat. På engelska finns dock "The Force of the Past" och den fick Campiellopriset (2000). Jag slår två flugor i en smäll- Prix Fémina och Italiensk utmaning. ("Caos Calmo" kommer snart ut på engelska)
-
Som synes finns "The Force of the Past" i dansk översättning också. (Sedan 2006......). Med en papegojas tjatighet upprepar jag - varför är det så illa ställt med översättningarna till svenska? Jag morrar dovt.

2 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Oj, vad snabb du ar! Sjalv har jag precis borjat pa Februariboken ("Utrensning"av Sofi Oksanen) och har inte skrivit ner mina tankar om Januariboken ("Livslinjer" av Nancy Huston) annu!

Ingrid sa...

Emma: Det går i vågor med mitt läsande- just nu blir det mycket... men jag vill bara säga att din Prix Fémina-utmaning är något av det roligaste jag har "hoppat på".