söndag 13 februari 2011

Min skrivplats idag

Nu har det inte blivit städat och det är så här det brukar se ut- med varierande höjd på bokstaplarna och med lite lappar och bokmärken strödda överallt. Överst i högen ligger för tillfället "The River Between" av Ngugi wa Thiong'o. Jag håller nämligen på att gå igenom "100 vägar till Afrika" av Barbro Norström Ridaeus- och den här introduktionen till modern afrikansk skönlitteratur är faktiskt riktigt givande att läsa. Nu har jag alltså hunnit till Kenya. Ngugi wa Thiong'o var på tal för nobelpriset i fjol. (Jag skulle bli glad om det gick till en afrikansk författare i år- (eller en poet).

Jag har läst Ngugi wa Thiong'os bok- men tror inte att jag skrev något om den- men jag tyckte mycket om. Slutorden är vackra:
" The land was now silent. The two ridges lay side by side, hidden in the darkness. And Honia river went on flowing between them, down through the valley of life, its beat rising above the dark stillness, reaching into the heart of the people of Makuyu and Kameno."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh dessa ordkonstnärer! Tänk om man bara hade 10% av den talangen!

Nattens bibliotek sa...

Så där kan det se ut på skrivbordet ibland, men du verkar ha ett sådant fin.t system i ditt läsande

Ingrid sa...

Lustigkulle: Ja... det vore något att stilla bedja om .. :-)

Bokstödet: Tack ska du ha- fast jag är bara väldigt nyfiken.....:-)