torsdag 17 februari 2011

Präktigheters präktighet


Jag blev rejält indoktrinerad som barn- av den här lilla tidskriften (bland annat) som kom ut cirka varannan månad. Man fick den gratis från sparbanken för på 50-talet ansågs det viktigt att lära barnen att spara- det stod nog spargrisar lite varstans i hemmen (säkert blev de ofta plundrade). Ja, inget ont i att spara givetvis - men serien om Spara och Slösa gillade jag aldrig. Spara tecknades alltid som en ordentligt klädd flicka med långa blonda flätor. Slösa hade mörkt och stripigt hår (och ofta hade hon tandvärk för hon åt så mycket godis.) De här verserna följde med teckningarna ovan:
-
I jullovet tjänar Spara en slant
som bud åt blomsteraffärens tant,
för många vill skicka blommor till jul,
och Spara tycker direkt det är kul.
-
Men Slösa har inte desamma takterna,
för nu är det skollov, hurra! Tacka makterna!
Det räcker att ligga på rygg eller magen
och läsa ett seriehäfte om dagen.
-
Visst koster det kosing, men pengar är till
för att köpa precis vad man vill, när man vill.
"Javisst, det är just vad jag tycker, sa Spara,
"så jag låter alla slags gotteköp vara.
-
I vår, om jag då har fått pengar tillräckligt,
så köper jag något jag önskar förskräckligt:
en väska att ha när jag reser till landet!
Och jobbar jag nu, tror jag nästan jag kan det."
-
Jag tyckte faktiskt synd om både Spara och Slösa.....
(Serien gjordes av Birgitta Lilliehöök)

6 kommentarer:

snowflake sa...

Haha, de där minns jag. De är väl närmast lite kultiga nu? Borde börja dyka upp på muggar och affischer... -- se där en affärsidé! ;-)

Vixxtoria sa...

Jag tyckte det var otroligt roligt att läsa de här serierna. Men mest för att det var vanliga tjejer tror jag. Så trött på alla ankor och björnar och stålmän osv i serietidningar (jag har aldrig varit en stor serieläsare). Sen tyckte jag att Slösa var rätt dum som inte förstod att det var bra att spara pengar :-D

(Men så hade jag också såna där blonda flätor som Spara, och en ganska välmatad spargris, och brukade sitta och räkna mina tjugofemöringar och stapla 10-öringarna i små staplar... Dessutom brukade jag få godis på lördagarna utan att behöva använda min veckopeng, så jag hade liksom det bästa ut två världar, haha.)

Mrs Calloway sa...

Fy för präktiga, förnumstiga Spara! Säger en brunett som aldrig hade särskilt mycket i spargrisen.

Ingrid sa...

Snowflake: Det kanske vore något- muggar med Spara och Slösa... :-)

Vixxtoria: Jag som älskade ankorna :-)Lördagsgodis var inte uppfunnit när jag var barn (tror jag :-) du hade det bra, du ....

Mrs C: Jag får nog instämma- jag är/var också brunett ch var inte så bra på att stoppa pengar i spargrisen (däremot duktig på att vittja den med smörknivar och annat...)

mormor Hanneles bokparadis sa...

Det var tider det :)

Ingrid sa...

Hannele: Jo, minsann!