torsdag 13 januari 2011

Prix Femina étranger-utmaning och italiensk utmaning ett boktips

Jag blev tipsad om Erri de Lucas "Dagen före lyckan" som kommer ut i dagarna. Erri de Luca har blivit utnämnd till "The writer of the decade" av Corriere della Sera och han tilldelades Prix Femina étranger år 2002 för romanen "Montedidio".
-

"Invincible is not the one who always wins, but who, defeated and defeated, never stops standing up to fight again." (Erri de Luca).
-

Två förlag satsar på Erri de Luca- dels Akvilon med "Dagen före lyckan" dels Elisabeth Grate som ger ut "Montedidio" under året. Boken finns redan i norsk och engelsk översättning.


-


4 kommentarer:

Bai sa...

Spennande! Dette skal eg sjå nærmare på.

Ingrid sa...

Jag lade faktiskt in en beställning på den svenska översättningen (den på Akvilons förlag).

Emmas Bokhylla sa...

Ser verkligen ut som intressanta val, skall bli roligt att hora vad du tycker!

Ingrid sa...

Emma:Jag bör få en av de här böckerna i min brevlåda under veckan! Det ser jag fram emot.