måndag 31 januari 2011

Ett litet biblioteksfynd

Jag brukar ögna igenom hyllorna med begagnade böcker som säljs till förmån för bibliotekets vänner. Den här lilla söta inbundna och vackert illustrerade "snuttigheten" kunde jag inte motstå. Patrick Süskinds "Berättelsen om herr Sommer".

"Högt uppe i en vajande trädkrona sitter en liten pojke som tror att han kan flyga. Han ser ut över sjön och de blånande bergen och byn där han bor."

Det handlar om en pojke och hans barndom. Jag tror att jag kommer att tycka om den här berättelsen....

(Utgiven av Forums förlag, 1991).

3 kommentarer:

agnes i Lund sa...

O, den är jättefin och handlar inte bara om en pojkes barndom. . .Vi brukar läsa den i tyskundervisningen på de högre stegen. I vår tyska upplaga finns det fina illustrationer i form av jättefina akvareller. Hur är det i din?

Vixxtoria sa...

Jag har inte läst nåt mer av Süskind än hans berömda Parfymen, men har faktiskt ibland tänkt att det är lite konstigt att det inte talas om fler böcker av honom (Parfymen var ju jättestor redan i slutet av 80-talet), och att jag skulle kolla på biblioteket vid tillfälle.

Det här visar ju att jag borde göra det.

Ingrid sa...

Agnes: Men så spännande- jag ska börja läsa idag! Jo, min bok är väldigt vackert illustrerad med akvareller av Sempé. Jag är så glad att jag hittade den här lilla boken!

Vixxtora: Jag har faktiskt inte läst Parfymen - men jag får nog göra det... men i väntan på den tror jag att den här lilla boken blir väldigt härlig att krypa ner i soffan med. Den är som sagt väldigt vackert illustrerad också.