onsdag 19 januari 2011

Ett sorgebarn....

bland länder är Haiti. Jag läser med fasa och obehagsrysningar om Baby Docs återkomst till ön. Igår kunde jag också hämta Graham Greenes "Komedianterna" från biblioteket. Boken är från 1966 och beskriver Haiti under Papa Docs regim ("Babys" pappa) med korruption, terror, och de ökända Tonton Macoutes.
-
Jag tycker om Graham Greenes "skrivstil" (jag har läst en del av honom förut). Hälften av Komedianterna återstår att inmundiga så det blir rapport senare. I dagarna har Greenes "Brighton Rock" kommit ut i svensk pocketutgåva- en mycket spännande och otäck berättelse.

4 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Brighton Rock anses ju tillhöra de bästa.. köpte mitt ex på antikvariat nyligen.

Ingrid sa...

Brighton Rock är en av mina favoriter. Otroligt gastkramande. Otäckt bra.

Mrs Calloway sa...

Läsecirkelsbok under våren. Jag tycker att miljön är väl skildrad. Och så är den förstås mycket spännande. Och det blir kul att se filmen som kommer i vår.

Ingrid sa...

Mrs C: Den passar säkert utmärkt som läsecirkelbok. Filmen vill jag gärna se! (Tack för tipset!)