torsdag 6 januari 2011

En hög olästa

Jag lider ingen brist på läsmaterial- här är den yttersta "oläst-högen"....
-
Underst i högen ligger en sån där brunmurrig "sak" från världslitteraturens mest bekanta verk (åtminstone när det skrevs år 1927)- "Kattspången" av Hermann Sudermann. ("Kattspången" kom ut 1889). Sedan en pocketutgåva av Herman Bangs "Tine", "Up From Slavery" av Booker T. Washington (tack till Och solen har sin gång för inspirationen), Brigitte Kronauers "Frau Mühlenbeck im Gehäus", Wallace & Page Stegners "American Places", den jättetjocka Goncourtprisvinnande "De välvilliga" av Jonathan Littell (tala om tegelsten -900 sidor....), Deutschland eine Reise av Wolfgang Büscher, Kurt Tucholskys bild-och textsvit "Deutschland, Deutschland über alles" från 1929 och så Tredje boken om Achim av Uwe Johnson.
-
Jag börjar nog med "Tine"- jag har fattat starkt tycke för Herman Bangs författarskap- först genom några av hans noveller och sedan genom den fina "Ludvigsbacke".

5 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Det finna inga "färdiga" trädgårdar och även olästa böcker är inspirerande..

Vixxtoria sa...

De välvilliga väntar otåligt på mig också. Jag har läst de tre första sidorna, och det verkar visserligen bra, men... ja, lite ansträngande. Ett stort åtagande, med andra ord. Och en tung bok om man ska släpa den med sig överallt, vilket väl är vad som behövs för att få den utläst.

Men det är ju efter allt att döma en bok i precis min smak, så naturligtvis kommer den att bli läst.

Up from slavery tycker jag också verkar vara väldigt intressant (läste om den hos Sanna också när det begav sig). Vad gäller resten av högen så har jag kanske inte precis DOM böckerna i min bokhylla, men kan väl matcha med rätt många andra... ;-)

Sanna sa...

Det är en stor ära att få bidra med lite inspiration! :)

Själv har jag just beställt Radetzkymarschen från biblioteket. Den lät så bra när du skrev om den så jag frågade min österrikiska kompis om Roth och hon blev naturligtvis eld och lågor och tyckte att han måste läsas! Det är något visst med historier om sönderfallande imperium tycker jag; det är väl den där bitterljuva nostalgin som är så underbar.

Bai sa...

Eg vil også lese "De velvillige", eg har bar litt problemer med å begynne på ho. Det er som ho vil ta så lang tid, at eg blir litt redd for å gå glipp av andre bøker.

Tine er eg også nysgerrig på. Eg har lyst til å lese meir av Hermann Bang.

Ingrid sa...

Hannele: Visa ord! Visst är det så- de olästa inspirerar de också.
Vixxtoria: De välvilliga är ett stort projekt som det verkar. Jag gillar ju egentligen inte tegeslstenar- jag tröttnar ofta och så är de - precis som du säger - jobbiga att ta med sig- man måste liksom läsa dem i soffan eller i sängen. "Up From Slavery" blir nog nästa bok i högen (jag har precis läst ut "Tine").

Sanna: Så roligt att du tänker läsa Radetzkymarschen- och jag håller med dig om nostalgikänslan vad gäller sönderfallande imperier. Jag tror att Joseph Roths böcker kommer att få en renässans här i Sverige- kanske kan man våga hoppas på en nyöversättning av Radetzkymarschen....

Bai: Vi får se om jag vågar mig på "De välvilliga" snart- jag skulle väldigt gärna vilja läsa för ämnet intresserar mig mycket. Herman Bang har jag blivit väldigt förtjust i- det är något alldeles speciellt med hans sätt att skriva... "Tine" tyckte jag också mycket om.