tisdag 11 januari 2011

Italienskt

Camillo di Cavour
Guiseppe Garibaldi
Det verkar vara ett mycket lämpligt år för min italienska läsutmaning- vilken lyckoträff att den råkar sammanfalla med 150-års-jubiléet av Italiens enande. (Den Italienska republiken grundades och erkändes den 17 mars år 1861).Och- jag visste faktiskt inte detta när jag fick för mig att sätta förstoringsglaset på just det italienska.
-
Mina kunskaper om Italiens enande är inte så stora- jag har glömt det mesta jag en gång lärde mig. Garibaldi och Cavour är de namn som sitter kvar i hjärnan fortfarande efter många år. Jag har skummat igenom några uppslagsverk och har då lärt mig (igen) att önskan att driva ut Österrikarna ur Italien var en av de stora orsakerna till att Italien blev en enda stat. Piemonte gick i spetsen för att bli av med det som man ansåg vara det Habsburgska oket.
-
En stor vändpunkt i Italiens historia blev slaget vid Solferino år 1859. De franska och de Piemontesiska trupperna besegrade Österrikarna. (Detta slag kom också att bli starten för Röda Korset.) Schweizaren Henri Dunant förfasades över det sätt de sårade togs om hand:
-
"Nu börjar beklagliga scener. Det finns vatten; det finns livsmedel; och likväl dör de sårade av hunger och törst. Det finns linneskav i överflöd, men inte tillräckligt med händer för att anbringa det på såren! Största delen av läkarna har måst lämna för att bege sig till Carviana, det är brist på sjuksköterskor och i detta kritiska ögonblick fattas det armar."
-
År 1870 sattes kronan på verket då Rom blev huvudstad i det nya Italien.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jättetrevligt inlägg. Önskar jag kunde följa på din italienska läsarresa men min kurs är lagd för 2011 och jag har så mycket annnat jag vill plöja igenom först. Ett litet observandum. Italien blev republik först 1946. Mellan 1861-1976 var landet monarki.

Ingrid sa...

Tack! och tack också för påpekandet Mimmimarie- mina "källor" var nog inte de bästa. Jag visste inte att monarkin levde kvar så länge i Italien. Jag kommer att fortsätta med min italienska resa - det blir lite frustrerande ibland eftersom så mycket bara går att få tag på via biblioteken (och då för min del fjärrlån ) eller via antikvariat- men- jag vill gärna läsa mig igenom så många Stregapristagare som möjligt.