torsdag 27 januari 2011

Carlo Levi



Carlo Levi- författare, läkare och konstnär (1902-1975). Hans mest kända bok "Cristo si è fermato a Eboli" (Kristus stannade i Eboli- senaste svenska översättning 1981) ligger nu överst i högen på mitt läsbord.


Carlo Levi är en av de författare som Göran Börge har intervjuat för sin bok "111 italienska författare." Börge talar om Levis vänliga blå ögon och om en man med både hjärna och hjärta- "en idealist utan illusioner". Levi föddes i Turin och blev medicine doktor år 1924 (bara 22 år gammal). Under flera år vistades han i Paris där han bedrev konststudier (och han hade mycket ont om pengar). Väl tillbaka i Italien blev han arresterad flera gånger för att han hyste "opassande åsikter". Han fänglades och blev sedan förvisad till Lukanien som var den mest underutvecklade provinsen i Italien. Frigiven blev han först vid den allmänna amnestin efter erövringen av Addis Abeba. Under den tyska ockupationen var han en mycket aktiv medlem av motståndsrörelsen och han tvingades leva under jorden.


"Kristus stannade i Eboli" kom ut 1945 och kan beskrivas som en blandning av självbiografi, etnografisk studie och socialpolitiskt dokument. Boken har blivit en klassiker och den är översatt till ett tjugotal språk. (Jag har läst den i förkortad upplaga för mycket länge sedan- återigen en sådan där "A,B,C eller D-bok"). Jag har boken om Eboli i engelsk översättning- och den ingår i serien Penguin Modern Classics. Jag tycker att det är väldigt synd att det är så svårt att få tag på klassiker här i Sverige- det borde finnas att mycket större klassikerbestånd. Som det är nu måste man anlita bibliotek/antikvariat för att få tag på dessa läsvärdheter. Tänk om man kunde göra som Penguin.... ha ett ständigt lager av världslitteraturens allra bästa böcker tillgängliga till en hyfsat billig penning. Ja, jag kan väl forsätta drömma.... snart blir man väl tvungen att läsa böcker via datorskärmar... (aj, mina gamla ögon).


6 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

den borde man ju läsa, Kristus stannade i Eboli

Ingrid sa...

Hannele: den förkortade version jag läste tyckte jag mycket om- Jag tycker också att författaren verkade vara så väldigt sympatisk.

Vicky sa...

Efter att ha varit i Basilikata och trakterna där boken utspelar för några år sedan såg jag filmen Cristo si è fermato a Eboli trots att även boken finns här hemma (lathet?). Mycket sevärd!

Ingrid sa...

Vicky: Undrar om det går att få tag på filmen här. Jag ska kika in på någon filmsite å det snaraste. Tack för tipset.Vill se!!Boken är så fin.... jag tycker om det lugna tempot och författarens förståelse för personerna i trakten.

Vicky sa...

Även filmen har ett mycket lugnt tempo och jag tror den avspeglar boken bra. Vi köpte filmen från England och hade stöd av engelsk text (jag tycker det ofta är svårt att hänga med en film på italienska). Lycka till i sökandet :)

Ingrid sa...

Vicky: Jag ser att den går att få tag på här i Sverige men jag ska kolla på Amazon också. Bra med utländska inköp - då får man textningen i alla fall (för mig absolut nödvändig- :-)