söndag 16 januari 2011

Boktips: Haiti

Det har varit föredrag på Vellinge bibliotek om Haiti- tyvärr kunde jag inte vara där -men i dagens tidning (Sydsvenskan) ger föredragshållaren-Stefan Sandberg- två boktips. Jag vidarebefordrar härmed.
Den svarte generalen av Göran Lundin:" Detta är boken som ger den historiska bakgrunden till dagens Haiti. Slavarna i Haiti blev ett föredöme för alla förtrycka folk i världen. Och inte minst dess ledare, Toussaint Louverture."


Komedianterna av Graham Greene. Den senaste svenska översättningen ser ut att vara från 1990 (PAN/Norstedts förlag). Handlingen i boken utspelar sig i Port- au -Prince.

Jag måste erkänna att jag känner stor lust att läsa båda böckerna.

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Komedianterna av Graham Greene finns i bokhyllan, tack för tipset!

agnes i Lund sa...

Kan bara säga detsamma: Vill läsa!

Ingrid sa...

Hannele: Jag blir avundsjuk- jag har några böcker av Graham Greene men inte Komedianterna...

Agnes: Jag ska försöka leta upp åtminstone Greenes bok i morgon.

Hanneles bokparadis sa...

(lätt att hitta på loppis)