tisdag 17 november 2020

På svarta vägar

 


En ljusglimt i mörkret- en höst/vinterglödande dörrprydnad från min stadsvandring. Min mycket lilla stad är numera ganska folktom och de få caféer och ” vattenhål” som finns är alla tillbommade och öde. Biblioteket håller fortfarande öppet - men hur länge till, undrar jag och genomsöker de egna hyllorna. Det blev ännu ett ” napp” och igen i det franskspråkiga. ” Sur les chemins noirs” ( På svarta vägar) av Sylvain Tesson. Boken är skriven efter ett veritabelt annus horribilis, det år då Tesson miste sin mor och dessutom föll ned från en vägg under fasadklättring i onyktert tillstånd. Fallet var på åtta meter och höll på att kosta honom livet. Efter en lång sjukhusvistelse beslöt sig Tesson, som den äventyrare han är, att genomkorsa Frankrike från syd till norr - till fots. Ensam, tillsammans med sina tankar. I själsligt mörker. Nu ska jag anträda den här resan, fast i min egen soffa. En flykt från det mörker som omger även mig i dessa tider.

Inga kommentarer: