onsdag 11 november 2020

LIRE magazine littéraire

 


November månads LIRE- magazine littéraire handlar mycket om stoikerna och deras filosofi men utrymme ges som vanligt också åt en mängd bokrecensioner.

Sylvain Tessons senaste bok ” L’Énergie vagabonde” får stort utrymme och jag frestas svårt av denna krönika över ett liv i rörelse. Många sidor att läsa, konstaterar jag ( nära 1500) och någon översättning till svenska ska man nog inte hoppas på. Tesson har rest på många olika sätt - på cykel, motorcykel, till fots och med tåg och rörelse är väl hans ledmotiv i livet. Ständig rörelse. ” L’Énergie vagabonde” vänder sig till alla som älskar att sova under stjärnorna och boken är fylld av essäer, reseberättelser, aforismer, dikter och så dagboksanteckningar från åren 2014-2017.

” När jag är på resa andas jag, lever jag, söker jag äventyret”. Ungefär så. 

Je traverse une forêt, je parle à un homme que je ne connais pas et lui confie davantage de choses que s'il était mon frère, parce que je suis sûr de ne pas le revoir.

Av Sylvain Tesson i svensk översättning finns ” En sommar med Homeros”. ( 2019).

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

låter lockande

Hanneles bokparadis sa...

En sommar med Homeros av Sylvain Tesson har jag i bokhyllan

Ingrid sa...

Hannele: Jag ska försöka få tag på boken. Resor är alltid lockande- speciellt i pappersform.