torsdag 26 november 2020

En gammal klassiker

 

Hans Christian Andersen. Akvarell av Carl Hartmann från 1845.

Det har tagit lite tid för mig att få tag på H.C. Andersens roman ” De båda baronessorna”. Till slut blev depåbiblioteket i Umeå lösningen för det är tyvärr så att böcker numera gallras ut obönhörligt och så blir de rariteter, ofta bara läsesalsexemplar. Inte särskilt praktiskt. För den som inte vill läsa via datorskärm eller pröva lyckan via antikvariaten blir tillvaron något krångligare, men vem bryr sig om gammalt ” mög” idag? Jag, som själv börjar känna mig som gammalt ” mög” är i alla fall glad över att få möjlighet att läsa berättelsen om ” De båda baronessorna” som först kom ut på engelska år 1848. Den svenska utgåvan, som ligger på mitt läsbord, är från 1946. Nu ska jag grotta ner mig i den danska historien med hopp och förtvivlan. Förtvivlan över de umbäranden som bondebefolkningen fick utstå under ”stavnsbandets” tid och hoppet som växte fram under det som kallas dansk guldålder. Allt berättat av berättarkonstens mästare - Hans Christian Andersen.

Inga kommentarer: