fredag 27 april 2018

Store bededag

Promenad på Köpenhamns vallar på Store Bededag. (Tavlan är målad av Andreas Herman Hunaeus).

Idag riktar jag blickarna mot andra sidan sundet (Öresund) och tänker mig bakåt i tiden. Det är helgdag i Danmark - trots Struensee ( som inte lyckades ta bort Bededagens betydelse från almanackan ). Traditionen med Bededag skulle väl för övrigt behövas bättre i Sverige - fritt fall och mestadels elände kan man sammanfatta situationen med.

På biblioteket har man gallrat- radikalt. Magasinet gapar snart tomt och det skär i hjärtat på mig när jag ser hur dyrgriparna bara slängs ( i princip) på avskrädeshögen. Vad som hamnar på hyllorna i stället funderar jag över. Jag har nog aldrig räddat hem så många utgallringar som nu, under den senaste tiden, men det är sannerligen en klen tröst. Så kallad smalare litteratur ( det begreppet verkar bli vidare med åren, för övrigt) införskaffas i form av e-böcker - så slipper man att dekorera hyllorna med dem.

Jag får väl försöka trösta mig med "Stormän och strider"  - en bok om medeltiden i Skåne,Halland och Blekinge och så tar jag fram "Med en Gammeldansk på väg"  och gör en kulinarisk resa genom Själland.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

att utgå från kriteriet att ”boken lånas sällan” är korttänkt.

Ingrid sa...

Absolut, Hannele. Bland utgallringarna fanns (bland annat) titlar av Jolo och Virginia Woolf. Båda dessa författare är odödliga.