torsdag 19 april 2018

Gåtfulla platser

Odensjön i april (lånat foto).

Milda vindar från söder har inlett den här veckan och jag tänker på utflykter i ett vårlikt och snart grönskande Skåne. På biblioteket hittade jag "Gåtfulla Skåne - en guide till mytomspunna platser" av Caroline Alesmark och Polgara Järnefelt. I den här boken får myterna och folktron ta stor plats och man får lära sig att hitta till många bortglömda platser. Jag fastnade vid Odensjön som ligger strax intill Röstånga i mellersta Skåne. Nog kan man förstå mystiken som omger sjön när man ser fotot ovan. Odensjöns skapelse är ännu inte helt klarlagd men man lutar åt att ett gigantiskt vattenfall har format denna jättegryta. Sjön sägs ha hemliga förbindelser med olika platser i världen- bland andra Wottensee i Schweiz. En kväll i augusti år 1963 tog sig Hasse Alfredsson och Tage Danielsson ett dopp i det iskalla vattnet - Alfredsson var sist kvar när han plötsligt kände hur allt började virvla runt honom och han höll på att dras ner i djupet (19 meter). Han räddades enbart genom sina vänners rådiga ingripande ( de slängde i en repförsedd träbänk och lyckades dra Alfredsson i land). Vattnet hade på ett par minuter sjunkit med en hel meter. Förklaringen till detta dramatiska skeende kan man läsa mer om i boken.

I ett annat kapitel läser jag om den koleriske och maktfullkomlige kyrkoherden i Brunnby, Erik Sinius, en man som inte drog sig för att starta en häxprocess så sent som 1720. Jag konstaterar att det finns en mängd platser att utforska i "mitt" landskap.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

intressant

Ingrid sa...

Hannele: Det finns mycket att läsa och inspireras av i den här boken.