måndag 20 februari 2017

Lite nostalgi


Sjuttio år hann den fylla, tidskriften VeckoJournalen. Sedan var dess saga all och det blev en Månadsjournal i stället som även den försvann så småningom. Jag har en del av de där gamla tidningarna kvar, lagrade i en speciell hylla. År 1960 i november gav man ut ett jubileumsnummer.

Annonserna är historia bara de. "Treo petite" handlar inte om huvudvärkstabletter utan om "den rätta höfthållaren" ( komplett med strumpeband eller som man säger på skånska "hosseband"). Jag ryser när jag ser bilden på tortyrredskapet som jag tack och lov var för ung för att tvingas i. Annars finns det gott om intressanta artiklar att läsa och Karl Gerhard bidrar med välrimmade versrader.




Man får också reda på att år 1910 ansågs Mölle vara osedlighetens stamort för här badade män och kvinnor gemensamt "Inga aldrig så tjocka och randiga baddräkter kunde förta intrycket av djup och varaktig oanständighet." Till råga på allt lögade sig här även tyskar och danskar. På en annan sida utnämns halvseklets 41 förgrundsfigurer. Fyra författare räknas till den skaran: Gustav Hedenvind-Eriksson, Sigfrid Siwertz, Bo Bergman och John Landquist. Idag skulle kanske valet se lite annorlunda ut men jag upphör inte att förvånas över hur snabbt det går att bli bortglömd.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag tror jag fick den... kanske finns kvar

Hanneles bokparadis sa...

Månadsjournal läste jag ju

Ingrid sa...

Hannele: Du får ge dig ut på jakt bland dina hyllor :-)