onsdag 8 februari 2017

Hund i snor


En chow-chow i "snor". (Lånat foto).

Att läsa morgontidningen dessa tider är verkligen inte särskilt upplyftande. Den ena hemskheten efter den andra rapporteras det om och kultursidorna är inte värda namnet på "min" tidning. Jag saknar de där sakliga och väl underbyggda reportagen.  Jag brukar därför pigga upp mig med en dansk lokaltidning. En anrik sådan (grundad 1866) -  Bornholms Tidende. Nu är det förstås bara gratisversionen jag har tillgång till så visst, urvalet blir begränsat.

Idag kunde man läsa om råttfångare på Bornholm och det verkar som om råttorna fortfarande frodas på ön (min morbror tjänade ju en del pengar en gång på avlevererade råttsvansar - till Svaneke rådhus, då skrev man 1920-tal). Dagens råttfångare är fyrbenta och kommunalt anställda. På ett foto ser man tre pigga hundar framför ett veritabelt berg av döda råttor. "Kommunens rottehunde snupper 72 rotter på to timer".  Någon har snattat byxor hos Sørine i Rønne och så väcker icke upplockat hundbajs stor vrede i Østermarie. "Hund i snor og lort i pose" och hot om att fotografera "skidende hunde" för publicering i tidningen. Färjan mellan Rønne och Ystad kommer att få namnet "Express". Så fantasilöst tycker bornholmarna och tidningen har utlyst en tävling om ett nytt och bättre namn. Kanske blir det "Krølle-Bølle" ? Det återstår att se.

Dessa nyheter i det mindre roar åtminstone mig. Det mera seriösa hittar jag på andra ställen och dansk humor kan man inte få för mycket av.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

haha, såg skyltan i Danmark :)

Ingrid sa...

Hannele: Danska är onekligen ett trevligt språk. :-)