torsdag 4 februari 2016

Reselektyr



Det tar cirka en timma för mig att nå den ganska stora staden Malmö med buss- och för att göra turen något mera underhållande (och jag sällar mig inte till iphone-fipplarnas skara) tog jag med Per Olov Enquists roman om Struensee och hans tid vid det danska hovet- Livläkarens besök. Jag höll på att missa min hållplats, så gripen blev jag av handlingen. Jag fascineras av karaktärsteckningarna och framför allt då Johann Struensee själv men också den stackars unga drottningen Caroline Mathilde.


Historien är full av galna och halvgalna kungar men fråga är om inte Christian VII tar priset. Den här målningen av den danske konstnären Kristian Zahrtmann tycker jag illusterar allt mycket väl. Struensee sitter i livligt samspråk med drottningen och Christian halvligger på en schäslong med en papegoja balanserande på en käpp. Han är helt inne i sin egen underliga värld.

Struensee var en komplicerad natur och han hänfördes av makten- och det kom att bli ett hårt fall. De reaktionära krafterna var mycket starkare än han hade beräknat och han blev säkerligen blind för dem också. Affären med drottningen blev början till undergången.



Filmen "A Royal Affair" bygger inte på Enquists roman utan på boken "Prinsesse af blodet" författad av Bodil Steensen - Leth. (Om man vill läsa på danska finns romanen att köpa via vanlig nätbokhandel för ett tämligen facilt pris).

Struensee fick en fasansfull död. Han fördes till avrättningsplatsen den 28 april år 1772 och där höggs först hans högra hand av och sedan huvudet. Bödeln fick hugga tre gånger för att skilja huvudet från kroppen. Därefter blev det stegling. Folkhopen som hade samlats i det som nu är Faelledsparken i Köpenhamn var mycket tyst - grymheterna blev för mycket även för den stora massan.

Danmarks sista skarprättare, Theodor Seistrup, fick överta bödelsyxan som använts vid Struensees avrättning. Han sa att spåren av de felaktiga huggen fortfarande kunde ses på yxeggen.

Den sista civila avrättningen i Danmark ägde rum år 1892 . Dödsstraffet i Sverige avskaffades så sent som 1973 och i Danmark år 1978 och då gällde det dödsstraff i krigstid. Det civila dödsstraffet hade man avskaffat år 1930 i Danmark och år 1921 i Sverige.


Mindre dramatisk är säkert berättelsen om kärleken mellan Voltaire och Emilie du Châtelet som David Bodanis har skrivit om. Den boken tänker jag läsa så snart jag hinner. Den finns en svensk översättning från år 2007 "Emilie och Voltaire-upplysningens stora kärlekshistoria. (Norstedts förlag).

Inga kommentarer: