lördag 16 maj 2015

Paris och Oslo


 Jag pendlar just nu mellan två städer- med hjälp av böcker förstås- det blir också en pendling mellan nytt och gammalt.

Jag tycker väldigt mycket om Paris- en vacker stad med oändligt mycket historia och med något spännande att utforska i nästan varje gathörn. Alexandre Lacroix tar läsaren med på en färd genom ett Paris som han har upplevt det- på köpet får man en hel del bok-och författartips. Jag har inte läst ut ännu men det har Nille (och det var tack vare henne jag hittade boken). Tyvärr ser det ut som om boken bara finns att tillgå på originalspråket (franska).



Sigurd Hoels roman "Fjorton dagar före frostnätterna" fanns på Malmö stadsbibliotek (som synes har den också översatts till engelska). Min utgåva är från 1950 och den har getts ut av Svalans bokklubb. Jag kan se att den inte har lånats ut sedan 2003 så den har levt ett farligt liv. Nu hoppas jag att den slipper bli nedmald på ett tag i alla fall.  Jag läser och följer doktor Knut Holmen genom hans medelålderskris- lite av "Winter of our discontent" över det hela. Sigurd Hoel är en mycket intressant författare och jag hoppas att man får upp ögonen för honom igen här i Sverige.

Boken kom ut på originalspråket redan år 1935 och den filmatiserades år 1966.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Paris har jag inga bra minnen av... i Oslo var jag 1968.

Ingrid sa...

Hannele: Så synd- Paris är en så romantisk och intressant stad. Oslo har jag bara varit i en enda gång- det jag minns bäst är båtfärden på Oslofjorden (otroligt vacker).

Hanneles bokparadis sa...

(inte om man inte har massor med pengar och inte kan franska, och den hängmattan till säg var inte alls romantiskt, även om jag var ung och kär ♥ Och parkerna i Paris var kala med döda träd... jag hade inte råd att åka upp i Eiffeltornet och hittade inte Mona Lisa i Louvre...

Men jag har besökt Monets trädgård senare och sett annat fint i Normandie.

Ingrid sa...

Hannele: Då förstår jag- (men hängmattesängar kan bli väldigt romantiska - i alla fall om man är ung.. ;-) :-) Eiffeltornet kan man gott leva utan (jag minns att området var överfullt av hundskit- och Mona Lisa är mycket liten i formatet. Normandie är vackert, det också!