tisdag 26 maj 2015

Marie Bashkirtseffs korta liv


På fotot en vacker ung kvinna- hon var 20 år när bilden togs, Marie Bashkirtseff. Då hade hon bestämt sig för att bli konstnär (hon var också musikalisk och kunde dessutom skriva). Marie, som var född i Ukraina, växte upp i en mycket turbulent hemmiljö och när hon var elva år gammal separerade hennes föräldrar- hon kom att leva tillsammans med sin mor och sin bror först i Nice och sedan i Paris.



Mellan åren 1877 och 1884 (det år hon dog) målade hon flera hundra tavlor och hon förde också dagbok. Dagboksskrivandet hade hon för övrigt börjat med redan som 12-åring. Hennes anteckningar kom att fylla nära hundra anteckningsböcker.


I dagböckerna skrev hon både om sin yttre och sin inre värld. Här kan man ta del av hennes intryck från resor (Italien, Spanien och Ryssland), hennes tankar om samhället, kyrkan och monarkin som institution- hon skrev också om den närmaste familjen. Marie Bashkirtseff var självutlämnande och när hon gått bort i TBC bara 25 år gammal redigerade Maries mor  dagböckerna som kom ut i tryck år 1887.

Nu har jag en sliten engelsk version av dagboken i min hand- det är över 700 sidor med text och inget man läser på en kväll (tack och lov, ska jag väl säga).

Jag har läst några av de sista raderna i boken- från oktober år 1884. TBC var en skoningslös sjukdom- kanske mest för att den ofta drabbade unga människor, människor som hade allt framför sig. (Båda mina morföräldrar rycktes bort av TBC- bara lite över 30 år gamla). Det är så sorgligt att denna unga, rikt begåvade kvinna fick ett så kort liv. Trösten är att hon i alla fall finns kvar i sina dagböcker och i sina vackra tavlor.

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

undrar om hennes mor censurerade... det gjorde Anne Franks morbror.

Ingrid sa...

Hannele: Jag tror att det var så, tyvärr.

Jenny B sa...

Fascinerande! Tack för att du berättar om en så intressant människa och intressant bok!

Ingrid sa...

Jenny : Jag kommer att ha boken som sommarlektyr- en fascinerande kvinna. Mycket sorgligt öde.

Ivo Holmqvist sa...

Snart kommer Joel Schiffs bok om henne:

http://tidningenkulturen.se/index.php/konst/konstens-portraett/19630-portratt-av-en-impressionist

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: Stort tack för upplysningen- den boken är jag mycket intresserad av.