söndag 8 februari 2015

Till den som behöver läsinspiration



John Sutherland har skrivit en ny bok om böcker. Hans "Lives of the Novelists- A History of fiction in 294 lives" har en hedersplats i min bokhylla. Nu återkommer alltså Sutherland med en sammanställning av hela 500 "great novels" och jag är helt övertygad om att det inte är de "gamla vanliga" som han skriver om. Sutherland är förtjust i det lite udda, tror jag så "How to be Well Read" ser jag verkligen fram emot att läsa.  Fem hundra titlar från "Aaron's Rod" till "Zuleika Dobson" - så är upplägget, läser jag. Läs en recension i the Guardian här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för det! Det skulle vara någonting för mig också. Och "no ranking" är just vad jag tycker om! Det är roligt, recensionen säger

"Actually, many readers seem to find themselves in the middle of a collective nervous breakdown.
They won't get much help from the experts."

Det är lite så i Tyskland också. Jag känner många som inte läser gärna vad kultur-TV rekommenderar, man lyssnar inte så mycket vad "experter" säger efter tiotals "short hypes". Då kan en bok som föreslår 500 "great novels" vara bra!

Mrs Calloway sa...

jag minns den där boken du har i din bokhylla, Ingrid, och som jag är så avundsjuk på dig för... och nu kommer det en till, men den är ju inte så dyr i alla fall. den här sortens böcker är roliga

Ingrid sa...

Klemperer: "No ranking" är bra! Jag börjar bli rejält trött på så kallade hypade böcker... om någon nämner Henrik den VIII och hans hov, drottningar m m morrar jag dovt....

Mrs C: Jag gillar den här typen av böcker- just för att de ofta hamnar bortom bestsellerlistorna.