tisdag 18 november 2014

Den där Schade


Honom är jag nyfiken på. Jens August Schade (1903-1978) var en dansk författare (mest känd för sina dikter, tror jag).

Jag vet inte mycket om Schades författarskap men nog är boktitlarna originella. Vad sägs om
t ex Sjov i Danmark eller Kællingedigte ?

För att råda bot på okunskapen har jag beställt en bok med urvalda dikter - nämligen den man kan se på bilden ovan.

Köpenhamnsliv

Jag har hört att linje 14
går mot norr en tidig morgon,
jag har inte sett det själv.
Jag har stigit upp för sent
mitt hela liv.

(Dikten finns i "Köttslig kärlek" dikter av Jens August Schade i urval och översättning av Poul Borum och Sven Christer Swahn (FIBs Lyrikklubb, Tidens förlag 1976)


2 kommentarer:

Ivo Holmqvist sa...

Mennesker mødes og sød musik opstår i hjertet, Schades läsvärda roman från 1944, blev till en sevärd film av Henning Carlsen tjugotre år senare, med bland andra Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Georg Rydeberg, Preben Neergaard och Lotte Tarp.

Linie 14 var en spårvagn i Köpenhamn som gick från Raadhuspladsen förbi den stora KB-hallen som hade Nordeuropas största betongspann, med ändhållplats och vändslinga vid slutet av Peder Bangsvej(min mormors syster bodde på nr. 248)nära Damhussöen.

Inte ens den morgonpigge kunde se hur linie 14 gick mot norr - rutten var rakt öst-västlig.

Ingrid sa...

Ivo Holmqvist: jag tycker att jag känner igen filmen- kanske har jag sett den för många år sedan. Jag har läst de flesta dikterna i "Schades digte" och har hittat många favoriter. Jag är mycket glad att jag gjorde denna investering! Spårvagnarna i Köpenhamn... Jag blev tvungen att leta upp mera information. Linje 14 verkar ha varit i bruk fram till 1965 och nog har jag ett minne av Köpenhamns spårvagnar... det väcker verkligen nostalgi.