torsdag 6 november 2014

På läsbordet


Inte kan jag motstå Johan Hakelius engelska krönikor. Här kommer ännu en med  kapitelrubriker som  Imperiets hjältar (jo, Kitchener är med), Öknens drottningar och Djuren är väl också män'skor- för att nämna några få.



 Porträtt av en verkligt stilig hund målat av Sir Edwin Landers.( Sir Edwin får stort utrymme i kapitlet om djuren.)


Djupt inne i biblioteksmagasinets dunkla vrår hittade jag Guy de Maupassants "Bel-ami"- en berättelse om en skrupelfri individ som klättrar upp på samhällsstegen. En klassiker med evig aktualitet.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Hakelius är rolig. och kunnig. en tid i min ungdom läste jag noveller av Maupassant och Maugham. skulle gärna läsa om

Ingrid sa...

Mrs C: Hakelius skriver mycket underhållande. Maupassant tänker jag försöka göra ett djupdyk i. (Maugham är en annan stor novellförfattare- ganska bortglömd idag. Tyvärr.)