lördag 1 november 2014

Kärlek i brevform



Léon Bloy 1846-1917

I Paris finns Musée des lettres och just nu (fram till februari nästa år) visar man en utställning som har fått namnet "Je n'ai rien à te dire sinon que je t'aime. Correspondences amoureuses." Lite över 100 brev visas upp och de har alla kärleken som gemensam nämnare.

Så här inleder författaren Léon Bloy ett av sina brev till fästmön Jeanne Molbech.:

Ma petite Jeanne adorée,

Je n'ai rien à te dire sinon que je t'aime.

" the most beautiful words of love ever written by Ronsard, Stendhal, George Sand, Victor Hugo, Juliette Drouet, Verlaine, Zola, Balzac, Andersen, Brigitte Bardot, Prévert, Pierre Louys, Saint-Exupéry, Jacques Brel, René Char, Édith Piaf, Jean Seberg, Marguerite Duras, Gainsbourg and many more. And the beautiful book written by Dominique Marny, published by Editions Textuel, will help give this event the record or post-scriptum that it deserves." (lånat från muséets hemsida som kan läsas på både franska och engelska.)

Brevskrivandets konst.... en konst som är på utdöende för vem präntar ner sina tankar på papper idag? Det är de snabba kommunikationernas tid och papper och penna har man inte tid med för att inte tala om att lägga ett brev på brevlådan. Jag anlägger själv moteld så gott jag kan och skriver numera mina brev med reservoirpenna och jag försöker att hitta papper av god kvalitet att formulera mig på.

E-post må vara praktiskt för korta meddelanden men inte är det trevligt att läsa långa epistlar på en dataskärm. Jag vill kunna läsa överallt och utan att behöva vara beroende av elektronik. Jag är väl själv ett museiföremål snart... (eller som min väninna sa häromdagen: vi tillhör numera dinosauriesläktet).

En bunt brev skrivna med omsorg och med vacker handstil lämnar något efter sig till historien- det gör nog inte "gilla" på facebook.

3 kommentarer:

Hannele sa...

tja, jag fick ett kort kärleksmejl nyss :)

Hanneles bokparadis sa...

P.S.
just nu läser jag detta i min iPad i soffan, fungerar lika bra i trädgården och i spårvagnen :)
Stor som en bok, får plats i handväskan.

Anonym sa...

Hannele: Kärleksmail är inget för mig- och någon iPad står inte på min önskelista ännu. Jag är mycket gammalmodig :-)./Ingrid