måndag 24 november 2014

Finlandssvenska klassiker


I min hand har jag just nu "Träsnidaren och döden" av Hagar Olsson, en bok utgiven av Schildts förlag (Helsingfors). Den ingår i "nya klassikerserien" som sponsrats av Vitterhetskommissionen.

Boken på bilden ovan ingår också i den serien som alltså koncentrerar sig på finlandssvenska författare.

På en av de sista sidorna i Hagar Olssons bok finns 20 namngivna titlar som alltså kommit ut i nya utgåvor.

Anders Cleve: Gatstenar (originalutgåvan kom 1959)

Fredrika Runeberg: Teckningar och drömmar. (originalutgåvan är från 1861)

K. A. Tavaststjerna: Hårda tider (1891)

J.J. Wecksell: Daniel Hjort (1863)

Jarl Hemmer: En man och hans samvete (1931)

Arvid Mörne: Ett liv (1925)

Hagar Olsson: Chitambo (1933)

Zachris Topelius: Hertiginnan av Finland (1850)

Sally Salminen: Katrina  (1936)

Gustaf Mattsson: "I dag". Kåserier. Tredje samlingen. (1956)

Rabbe Enckell: Andedräkt av koppar (1946)

Tito Colliander: Korståget (1937)

Mikael Lybeck: Den starkare (1900)

Elmer Diktonius: Janne Kubik (1932)

Henrik Tikkanen: Brändövägen 8. Brändö. Tel. 35. (1975)

Anna Bondestam: Klyftan (1946)

Emil Zilliacus: Lars och lyra (1933)

V. V. Järner : Fackeltåget (1978)

Solveig von Schoultz: Ansa och samvetet (1954)

Den här serien ska jag försöka att botanisera i så gott det går.



5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Finlandssvenska klassiker vet jag inte så mycket om men gillade Henrik gatu-Tickanens böcker. Solveig von Schoultz har skrivit om Helen af Enehjelm som jag nyligen upptäckt.

Mrs Calloway sa...

lockande serie! Cleve och Järner känner jag inte igen. Katrina läste vi i nordiska läsecirkeln. den var mycket uppskattad. Hagar Olsson har jag funderat på att läsa redan tidigare

liza sa...

vad roligt att se att Anna Bondestams Klyftan finns med. den utspelar sig nämligen i min lilla hemstad Jakobstad (därifrån Bondestam också är hemma). rekommenderar såklart den :)

Ivo Holmqvist sa...

När Kjell Westö för några veckor sedan fick Nordiska Rådets litteraturpris kommenterade jag det så här, och passade samtidigt på att nämna två utmärkta nyutkomna litteraturöversikter om finlandssvensk litteratur:

http://tidningenkulturen.se/artiklar/nyheter-mainmenu-53/inrikes-mainmenu-49/18648-nordiska-radets-litteraturpris-till-kjell-westoe

Ingrid sa...

Hannele: Det finns mycket att upptäcka bland de här klassikerna.

Mrs C: Flera av böckerna är okända för mig också (men Katrina har jag i min hylla).

Liza: Jag kommer absolut att försöka läsa Anna Bondestams "Klyftan".

Ivo Holmqvist: Tack för länken. Jag hoppas att det inte ska vara alltför svårt att få tag på de klassiska finlandssvenska böckerna.