fredag 7 november 2014

Man borde läsa om.....


Guy de Maupassant (avporträtterad av Nadar)

Jag har läst ut Bel-Ami av Guy de Maupassant och tyvärr tog boken slut alldeles för fort. Egentligen är väl  Maupassant mera känd för sina noveller men Bel-Ami har tryckts upp i många nya utgåvor och filmatiserats dessutom (mer än en gång). Jag ska inte orda mera om detta mästerverk (för mästerverk måste det kallas) - men jag kom plötsligt att minnas en del noveller av Maupassant som jag läste för många år sedan nu- jo, det kan vara dags att återuppväcka bekantskapen med denne fine författare. Ingen kan som han skildra människors tillkortakommanden-  hans blick är skarp och ingenting undgår den.

Biblioteken har förpassat hans böcker in på magasinen (och man får väl vara tacksam att de inte gallrats ut helt). Någon enstaka volym kanske får stå i de vanliga hyllorna- på nåder. Det borde finnas en speciell klassikerhylla, tycker jag- . En hylla som skulle ha en framskjuten placering och med gott om "reklam".

 Ett förlag som ger ut en hel del av de gamla fina böckerna är Modernista och jag har kikat lite på kommande utgivningar . Under 2015 gör man satsningar på  t ex Tjechov och Turgenev . Underbart!



3 kommentarer:

Sanna sa...

Ja, en klassikerhylla! Ett utmärkt förslag, jag skriver på alla petitioner för detta

Mrs Calloway sa...

ja, fram för klassiker! i bästa fall finns de kvar i bibliotekens magasin. i många fall är de dessvärre gallrade

Ingrid sa...

Sanna och Mrs C: Javisst! Mera klassiker och med mera framskjuten position.