lördag 15 november 2014

Karelen i bokform


Hagar Olsson (1893-1978)

Hagar Olsson var en finländsk författare- född i Gustavs som ligger i landskapet Egentliga Finland. och Egentliga Finland beskrivs så här på Wikipedia:  Landskapet består av den sydvästra delen av Finlands fastland och skärgården utanför, Skärgårdshavet, fram till Åland. Landskapets huvudort är den största staden Åbo, som under den svenska tiden var den östra rikshalvans viktigaste stad.

I Natur och Kulturs klassikerserie ingår bland annat romanen "Träsnidaren och döden" av Hagar Olsson  (1940) bokens undertitel är berättelse från Karelen.

Karelens historia är mycket sorglig. Flykt, död och stora umbäranden när den ryska roffarhanden sträcktes ut. Jag har beställt Hagar Olssons bok och även en annan roman från klassikerlistan nämligen Oscar Parlands "Den förtrollade vägen" som är en barndomsskildring från just Karelen. (Boken har filmatiserats).

Mera om författaren och psykiatern Oscar Parland kan man läsa här.

3 kommentarer:

Hannele sa...

min far fick fly från Karelen som barn (och hans bröder skickades dessutom som krigsbarn till Sverige!! De kunde inte ens prata med sin mor)

Ivo Holmqvist sa...

Här är ännu lite mer om Oscar parland, skrivet inflr hundraårsdagen för två år sedan:

http://www.dixikon.se/bloggarna/oscar-parland-hundra-ar/

Ingrid sa...

Hannele: Din far måste ha haft hemska minnen. Jag kan inte tänka mig något så skrämmande för ett barn som att tvingas fly undan krig på det sättet. Så sorgligt - att förlora sin familj också.

Ivo Holmqvist: Jag beger mig till sidan! Tack för länken som jag hoppas att många andra ser också.