onsdag 17 mars 2010

St. Patricks Day


Fast det är mest "the Irish-Americans" som firar dagen. (i Boston flödar det över av grönt öl). På Irland brukar det inte vara så mycket väsen och ståhej (i vart fall inte som jag minns det).
-
Jag firar med att tänka på Irländska författare (och här finns det många att välja bland).
-
Jag har plockat fram tre stycken från min lyrikhylla - tre som jag vill hylla idag (genom att läsa ett par dikter).
-
Först ut blir Anne Kennedy (som dock är född i USA men var bosatt i Galway) och hennes "The Dog Kubla Dreams My Life".
-
In the women's cancer ward:
Raspberries in Rathgar
-
Each evening after treatment
I walk slowly into Rathgar
to buy baskets full of nippled berries.
I can't get enough of them,
their ruby juice runs down my chin
-
More that swallows,
raspberries make a summer,
their season so short
so delicious
shop fronts full of punnets.
Buying raspberries,
I'm running in a race I cannot win.
-
2. Paul Durcan och hans diktsamling "Daddy, Daddy"
-
Från:The Centre of the Universe -del I-.
-
Pushing my trolley about in the supermarket,
I am the centre of the universe;
Up and down the aisles of beans and juices,
I am the centre of the universe;
It does not matter that I live alone;
It does not matter that I am a jilted lover;
It does not matter that I am a misfit in my job;
I am the centre of the universe.
-
3. Samuel Beckett ("Långt efter Chamfort"- engelska översättningar och tolkningar av Beckett)
-
Le théâtre tragique a le grand inconvénient moral de mettre trop d'importance à la vie et à la mort.
-
The trouble with tragedy is the fuss it makes
About life and death and other tupenny aches.

3 kommentarer:

AnnCharlott sa...

I London firades St Patricks day ganska rejält av somliga kring Trafalgar square - och det redan i söndags.

Bai sa...

Det Anne Kennedy- diktet er verkeleg fint.

Ingrid sa...

Ann-Charlott: Jag tror att Irländare i "exil" firar mer än de hemmavarande.... :-)

Bai: Anne Kennedy's dikter talar direkt till ett kvinnohjärta... så känner jag det....