tisdag 9 mars 2010

The Pacific -Tom Hanks


HBO och Tom Hanks i kombination blir säkert bra. En helt ny TV-serie "The Pacific" är på gång. Handlingen är förlagd till Stilla Oceanens öar och tidsmässigt handlar det om andra världskriget- med start i Pearl Harbor den 7 december 1941 "Day of Infamy".
-
Jag har precis läst en lång artikel i Time Magazine som handlar mest om Tom Hanks men också om hans nya serie "The Pacific". Jag gillar det jag läser- Tom Hanks är helt övertygad om att "the historical experience should be a personal one". Hans favoriter bland historikerna är McCullogh, Ambrose, Barbara Tuchman och Doris Kearns Goodwin. Han talar också om den fantastiskt välgjorda miniserien "The Civil War" (Det amerikanska inbördeskriget) som producerats av Ken Burns (och den är verkligen oerhört bra och mycket, mycket sorglig. Jag har sett den och sett om den- flera gånger).
-
Tom Hanks ger fem tips på läsning - hans "Top Five Page Turners" (alla citat är Tom Hanks')
-
1. John Adams av David McCullogh "His telling of the Boston Massacre is mind blowing"
-
2. The Aspirin Age i redigering av Isabel Leighton " A collection of stories about events and personalities between 1919 and the war."
-
3. Hiroshima av John Hersey
4. Charlie Wilson's war av George Crile
5. Stoner av John Williams "It's simply a novel about a guy who goes to college and becomes a teacher. But it's one of the most fascinating things that you've ever come across"
-
Boken om John Adams har jag läst men de övriga är obekanta för mig- nu ska jag in och kika lite på Amazon.......

Inga kommentarer: