lördag 20 mars 2010

Bokfrågornas ABC- bokstaven Q



Lilla O har frågor med anknytning till bokstaven "Q"- jag gillar "Q" den bokstaven behöver lite mera uppmärksamhet.

-

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!

-

I min bokhylla har jag många böcker om det amerikanska inbördeskriget- och givetvis är de flesta skrivna av män- om män- men det finns ett undantag. Mary Chestnuts dagbok. Mary Chestnut var bosatt i Richmond (Virginia) och hon upplevde kriget på mycket nära håll- och från Sydstats-perspektiv. Mary Chestnuts dagbok ger en god bild av en kvinnas upplevelser av denna fruktansvärda tid i Amerikas historia.

-

The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!

-

Mera historia: Jag väljer en bok om drottningarnas drottning Victoria av England. Inte för att jag precis älskar damen i fråga utan mera då för att hon representerar en så stor bit av världshistorien. "Queen Victoria- a personal history av Christopher Hibbert".

-

Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.

-

Listan är lång.... närmast tillhands ligger nog John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in"- jag konstaterar bara att "not my cup of tea" och vidare att jag är alltför präglad av Hammer films när det gäller vampyrer.

-

-Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.

-

Salvatore Quasimodo fick nobelpriset i litteratur år 1959.

"Var och en står ensam på jordens hjärta

genomborrad av en solstråle-

och plötsligt är det afton."

Inga kommentarer: