fredag 12 mars 2010

Mina biblioteksfynd

Fast.... jag gillar inte precis omslagen- neej... brunt är ingen favoritfärg ,det konstaterar jag snabbt. Hakelius bok har jag stått i kö på ett tag men "Berömda kärlekspar" hittade jag av en ren händelse.
-

"Många av mina bästa vänner är döda vita män. Jag tänker själv bli en död vit man när jag blir stor. Det är i motsats till vad många tror inget skamligt med det."
-
Flera av herrarna i Hakelius bok vet jag zilch, nada, ingenting om (jag känner mig mycket obildad- men det får väl läsningen råda bot på).

En studieresa genom 1900-talets England.... det ska bli underhållande!



Hela fjorton kärlekspar på resande fot ska jag läsa om i Iris Schürmann-Mocks cirka 200 sidor långa odyssé. (Underrubriken är "kulturhistoria och reseguide"). Victoria och Albert finns med (och kapitlet om dem får visst en liten knorr på två sidor om Gretna Green ser det ut som....(ack ja, dit rymde min väninna en gång.... med sin tilltänkte). Frida Uhl och August Strindberg... och (givetvis) Georg Sand och stackars lungsjuke Frédéric Chopin....
-

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Åh, den där boken om kärlekspar blir jag väldigt nyfiken på. Det ligger sannerligen något romantiskt och nästan magiskt över namnet Gretna Green, tycker jag också. När jag en gång, för ganska många år sen nu, besökte en vän i Californien, så passerade vi en gata som hette Gretna Green Avenue (eller något sånt), och jag blev alldeles bubblig av associationer. Min vän däremot förstod ingenting. Jag misstänker att hon inte alls var så inläst på de brittiska (klassikerna) som jag.

Hakelius bok antar jag att jag också kommer att läsa när den nån gång kommer i min väg, för det antar jag att den kommer att göra utan att jag behöver köa eller aktivt söka upp den.

Ingrid sa...

Jag återkommer med kärleksparen snart- det är en småtrevlig bok, tycker jag. Gretna Green Avenue- spännande! Där hade jag också pratat på- :-)

Hakelius bok ska jag snart "sätta tänderna i". (det brunrutiga omslaget till trots- döda män klär inte i rutigt? är det månne det man ska associera till? Ja, inte vet jag.)