onsdag 7 februari 2018

Opplöt, röekjol och stubb

Kolorerat porträtt av kvinna i skånsk folkdräkt.

Trelleborg kan nog inte kallas för en vacker stad men den har en hel del att erbjuda och vägen dit måste höra till en av Sveriges mest natursköna. Från Räng svänger man ut på den stora Östersjövägen och så har man ett ständigt skiftande hav på höger sida. Beroende på årstiden kan man så se ålakråkor (skarv) och annat bevingat ( ibland en havsörn). Men... ögonen ska förstås vara på vägen....

Bonde från Skytts härad


En av de trevligaste sevärdheterna i Trelleborg måste vara det välskötta muséet som ligger mitt i centrum och i Tingsrättens gamla lokaler. Den permanenta utställningen ( Trelleborgs och Söderslätts historia) tröttnar i alla fall jag inte på, men igår var det något nytt och spännande som lockade oss dit - nämligen "Opplöt, röekjol och stubb" som är ett urval av allmogedräkter från muséets rika samlingar - nu till allmänt beskådande. Vilket jättejobb det måste ha varit att plocka fram och sedan välja bland alla fina plagg. Här finns skjortor, västar, kjolar, byxor och ett helt rum med så kallade spedetröjor. Färgprakten är stor och mycket får man lära sig dessutom - till exempel att man ansågs för mycket högfärdig om man rände runt med röd kjol. ( I alla fall i vissa härader).

Efter två timmar hade vi sett oss mätta men en tur bland muséumsbutikens hyllor blev det också. Hem kom jag så med ett fint bokfynd.



4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag åkte till Ryssland med en fågelskådare :)
han tittade upp

Ingrid sa...

Hannele: Modig man!

Mrs Calloway sa...

den utställningen skulle jag gärna se. fin bok du fick med dig hem!

Ingrid sa...

Mrs C: Utställningen är verkligen sevärd och så väl sammanställd. Boken ser jag fram emot att läsa.