tisdag 13 februari 2018

Harjakt


Julian Barnes essäsamling "Through the Window" (2012) ligger just nu på mitt läsbord. Här läser jag om George Orwell (Eric Blair)och hans förfärliga skoltid någonstans i södra England. Jag läser också om hur svårt det kan vara att översätta Madame Bovary till engelska och så hamnar jag i den långa essäen om John Updikes författarskap. Det handlar mycket om de fyra böckerna om "Haren" Angstrom, böcker som blivit klassiker och som översatts till otaliga språk, även svenska. Kvartetten om "Haren" är, enligt Julian Barnes, det bästa som skrivits om det amerikanska efterkrigssamhället.

Den första boken i serien om "Haren" ( Rabbit run- Haren springer) kom ut redan i början av 1960-talet och den direkta efterföljaren "Rabbit redux" (Haren återställd) cirka tio år senare. Nummer tre och nummer fyra (Haren är rik och Haren vilar) är från 1982 respektive 1992. Jag vet inte om det beror på spridningen i tid att de här böckerna har gallrats ut från bibliotekshyllorna men gallrade är de, det kunde jag snabbt konstatera. Det gör mig faktiskt en smula arg.
 Hur som helst, "Haren" kommer inte att bli så svår att fånga in, men det får gå via alternativa vägar. De två första böckerna i serien läste jag som ung men läsupplevelser ändrar sig ofta genom åren- så- alla fyra på en gång, tack.

Under tiden fortsätter jag med Barnes utflykter, utflykter som ofta går till Frankrike. "The man who saved France" står på tur. Jag har tjuvkikat... det handlar om Prosper Mérimée.


Inga kommentarer: