onsdag 14 februari 2018

Nyfiken på...


Två albanska författarinnor lockar mig till vidare läsäventyr. Båda två lämnade hemlandet i början av 1990-talet. (Det var då isoleringen började brytas.).  Bessa Myftiu är numera bosatt i Schweiz och hon skriver på franska. Svenska översättningar av hennes böcker har jag inte hittat, tyvärr. "Confessions des lieux disparus" handlar om livet under Enver Hoxhas diktatur. ( Tysk översättning finns).


Ornela Vorpsi är numera bosatt i Paris och även hon har skrivit om diktaturens tid i Albanien. På mitt läsbord just nu har jag hennes " The Country Where No One Ever Dies". Den här romanen finns översatt till flera språk ( även danska och norska). Ornela Vorpsi skriver, såvitt jag förstår, helst på italienska.

Svart humor är en gemensam nämnare för båda författarinnorna. Den krävdes för att uthärda.

Inga kommentarer: