lördag 31 juli 2010

En riktigt trevlig engelsk dam

Elizabeth Jenkins. Jag hade aldrig hört talas om henne förut men tittade in på Viragos hemsida och fick för mig att "The Tortoise and the Hare" kunde "vara något". Nu läser jag om den mesiga Imogen, döddansaren Evelyn och hemske sonen Gavin- för att inte tala om grannen Blanche som gillar att skjuta och flå ekorrar. Jag har tack och lov över 200 sidor kvar- längtar att slå mig till ro i läsfåtöljen (men först är det en del som ska fixas och donas med).
-
Elizabeth Jenkins är för övrgit en bit över 100 år- hon var i livet i mars i år- vet inte om det är så fortfarande. En mycket intressant bekantskap är hon i vilket fall som helst. (Virago Modern Classics står bakom utgivningen). Jag kommer att skriva mera om boken så småningom.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Det här låter som en krutgumma!

Ingrid sa...

Ja, är det inte otroligt! Tänk vad hon måste ha varit med om.