lördag 5 juni 2010

Danmarks dag

Danmark, Land av Hav og Himmel,

Blaest og Bygers Bo,

dine Öers muntre Vrimmel,

Jyllands mörke Ro!

Göded tusind Aar din Have

med vort Blod, vor Graad-

nu gror Korn paa Faeders Grave,

Daad af deres Daad.

-

Kaj Munk från Diktsamlingen "Sidste Digte" 1945

-

År 1943 överlämnade Kaj Munk en samling dikter till vännen Arne Sörensen när denne besökte honom i Vedersö. Kaj Munk hann inte redigera- tyskarna mördade honom i januari 1944.

-

Jeg beder nu danske Laesere modtage disse Digte, ikke blot i Sorg over Kaj Munks Död, men ogsaa i taknemlig Erindring over den Hjaelp, han gav os i Kampens Aar, då vi stadig opildnedes og styrkedes af hans Ord og Eksempel. Arne Sörensen
-

Journalisten Johan Selander har skrivit mycket utförligt och mycket intressant om diktarprästen Kaj Munk här.

-

Kaj Munks öde har alltid berört mig mycket starkt- han talade mot övermakten- och han betalade med sitt liv. År 1979 gjorde jag mitt livs resa- med cykel... runt så gott som hela Jylland. (Det tog en månad) (Jag ville försöka komma närmare min morfar som jag aldrig fick lära känna)- vid Vedersö stannade jag till och stod länge och betraktade Kaj Munks grav.




Inga kommentarer: