onsdag 9 juni 2010

Lyrik på en söndag (fast jag är sen....) dags för ett J

Utmaningen från Bai fortsätter. Nu är det dags för "J".
-

1. Det er juni månad og forsommarstemning. Presenter eit dikt som passar til denne årstida.
-
Gabriel Jönsson skrev så mycket vacker poesi- ofta med skånsk anknytning. (Gabriel J var från Glumslöv och där ligger han också begraven. Inskriptionen på hans gravsten lyder"”Själv sjöng jag blott en liten stund, Sjung för mig evigt, Öresund”). Ur hans diktsamling "Himmel och blandsäd" väljer jag dikten "Juni"
-
Nu öppnar juni den ljusa grinden
till sommarlustgårdens rikedom.
Det böljar vällukt i västanvinden,
och svalan snuddar dig snabbt vid kinden
och humlan brummar i hagtornsblom.
-
Det väller vemodsdoft från syrenen.
Var är din ungdom, vart har den flytt?
Var är de väldiga fenomenen
som du förnam när de ljusa skenen
från sommarnatten slog ut på nytt?
-
Nu stundar åter den ljusa natten,
nu gläntar juni på hjärtats dörr.
Men andra vandrar med dagg i hatten
längs smala stigar vid blanka vatten
där själv du vandrat i andakt förr.
-
Nu får du bry dig om rapsens baggar,
för brist på regn och för betans ans
-allt medan hjärtat till sömns du vaggar
som om blott minnenas rosentaggar
men inte rosorna själva fanns.


2. Presenter eit dikt av ein diktar på J.
-
När jag nu har börjat med Gabriel Jönsson kanske jag ska fortsätta med honom också.
Från dikten "Ung sommar" (från diktsamlingen "Min strand")
-
Maskrosfrönas fallskärm stiger
som om ingen tyngdlag fanns.
Rågen gungar, kornet niger.
Vita strömoln går i dans.
Södergök och norrgök tiger,
och du längtar ingenstans.
-
3. Georg Johannessen var diktar og retorikkprofessor ved Universitetet i Bergen. Han var kjent for å kritisere den litterære institusjonen, og særleg det store fokuset på hermeneutikk og fortolkning som for mange blir knytta til lyrikklesing. Han ville sjølv skrive gåtefullt og stille krav til lesaren, og hans eigne dikt skulle ikkje nødvendigvis ha ein klar og tydeleg bodskap.Korfor les du dikt? Er det viktig for deg at diktet reiser spørsmål eller at det gir svar?
-
Nej det är inte så viktigt med frågor och svar. Inte för mig i alla fall. Jag läser för att gå in i en känsla eller en tanke... för att drömma- för att ta del av någon annans verklighet- för att se andra världar genom poesin. Jag vill nog (för det mesta i alla fall) hellre känna än tänka när jag läser poesi

2 kommentarer:

Bai sa...

"Jag läser för att gå in i en känsla eller en tanke... för att drömma- för att ta del av någon annans verklighet- för att se andra världar genom poesin."

Dette var flott skrive!

Ingrid sa...

Tack, Bai.