lördag 12 juni 2010

Det blir en lång önskelista....


Precis som jag misstänkte gav läsningen av Karavans specialutgåva upphov till en lång lista av "författare som jag vill utforska". Här är bara början....

-

Meena Alexander- hon har skrivit både diktsamlingar och romaner och finns representerad i diktantologin "Innan Ganges flyter in i natten" (Tranans förlag).

-

Sujana Bhatt- åter igen lyrik. Jag hittade detta utdrag från hennes "Point No Point" som innehåller poesi från hennes första diktsamlingar.

-

I am the one

who always goes

away with my home

which can only stay inside

in my blood-my home which does not fit

with any geography. (från "The One Who Goes Away")

-

Ambai- skriver på tamil...(ett språk som talas i framför allt södra Indien) - och hennes novellsamling" Flod" finns utgiven på svenska (Tranans förlag).
-
Nu ska jag fortsätta min läsning av Karavan- Kapitlet om författaren Nirmal Verma tänker jag ägna lång tid åt- "Att finna mening i att det inte finns någon mening".

2 kommentarer:

violen sa...

Ojojoj! Jag har ju inte ens börjat titta i Indienexpressen! Men insåg direkt att här finns det lästips i massor!

Ingrid sa...

Det väller av lästips! Jag har en lång lista nu....