måndag 3 februari 2014

Tematrio: Vinterväder


Just så här vacker är inte världen idag där jag bor- dimman har svept in landskapet och det töar och slaskar ordentligt. Bilden ovan är från en annan vinter....

Lyrans tematrio den här veckan handlar om vinterväder i litteraturens värld. Här kommer mina tre bidrag.


1. Först ut blir Sven Delblanc (idag är han om inte totalt bortglömd så i alla fall alldeles för lite uppmärksammad) med romanen "Vinteride" . Här handlar det om Hedebyborna under den stränga krigsvintern 1939-1940.

"Sedan kom den långa mörka tid, då Hedeby och Sverige gick i vinteride. På världkrigets karta stod alla länder tecknade i svart, men långt i norr lyste en vit fläck, inklämd i nattmörkret som en snötäckt åkerlycka, där alla levande djur krupit ner i sina hålor för att övervintra, rävar och sorkar om varandra, i en tillfällig frid, som inte var av Vår Herre men väl av Hin Håle föreskriven."

2. Vilhelm Mobergs utvandrarserie handlar givetvis inte bara om vinter men i tredje delen, "Nybyggarna", finns några scener om den stränga amerikanska vintern med snö och stormvindar som går till litteraturhistorien. Det handlar om den gång Karl Oskar måste offra sin oxe, Starkodder, för att rädda sonen Johan undan en säker död av förfrysning.

3. Poesien måste få sin plats- det får bli en mycket vacker dikt av Gunnar Mascoll Silfverstolpe med den passande titeln "Vinter"

Snöyran välvde
sitt skum över dungarnas ris.
Det var som om barndomen skälvde
i luften på underligt vis.

Snömoln bli kära
bara de komma som förr,
och hjärtat kan känna sig nära
en frostbiten gren vid din dörr.

Ingenting hände,
det var dagern blott, som blev skum.
Det var stormens dån, då jag tände
en lampa för oss i ett rum.

Ingenting hände,
och fjärran från lyckligt och svårt,
vi talade sakta och kände
att detta, att detta var vårt.

Allt ditt elände
skall få dig att längta en gång
till dagar, då ingenting hände,
men tystnaden löste en sång.

(från diktsamlingen "Efteråt")

12 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

väldans mycket vinter :)

Anonym sa...

Jag tillhör dem som inte tyckte vinter är så skoj, kallt och eländigt. Dikten var fin
Mia

Helena sa...

Härliga Nybyggarna. Lite kul att nästan samma scen finns med i Star Wars :) (inte med en oxe, men...)

Mrs Calloway sa...

ett extra plus för dikten, Ingrid!295 5344344

Boklysten sa...

Dikten var verkligen vacker!

Lena sa...

Utvandrarsviten läste jag när jag var ung, men har börjat med en omläsning och skall snart ge mig på andra delen.

Anonym sa...

Vilken fin dikt :)

Monika sa...

Scenen med oxen är något jag sent kommer att glömma.

Ugglanoboken sa...

Vilka bra tips! Och dikten gillade jag speciellt mycket!

Sanna sa...

Äsch, Nybyggarna är den i förstås, den scenen, jag mindes fel, får korrigera på min egen blogg ;)

Ingrid sa...

Mycket vinter... och jag är heller inte så förtjust i den årstiden. I Skåne blir det ju så ofta blask och fyk.

Så roligt att dikten fick så mycket beröm (det går så klart postumt till Mascoll Silverstolpe :-)

Scenen med oxen i Nybyggarna är så oerhört stark- den glömmer man aldrig någonsin.

Freja sa...

Helt olästa böcker för mig, kul med tips!