onsdag 12 februari 2014

Fem frågor om mina böcker

Från Sanna har jag fått fem frågor om mitt bokbestånd- och här kommer svaren


1. En bok du inte läst ännu men verkligen ser fram emot

Jag har en hel bokhylla med böcker som väntar på att bli lästa (visserligen ingen hög hylla men dock). Får jag välja ut en enda av de böckerna blir det faktiskt en lyrikbok- Gertrud Kolmar: Liebesgedichte. Jag har inte läst något av Kolmar tidigare och är mycket nyfiken.

2. Den bästa boken du har hemma

Den frågan är så gott som omöjlig att besvara men skulle jag ta med mig en bok till en öde ö fick det bli William Butler Yeats "Collected Poems".

3. En bok du önskar varit bättre och som kanske var lite onödig att köpa.

En bok som jag föll för- mycket för att den lovordades så och för att författarinnan var från Irland: Eimear McBrides "A Girl is a Half-Formed Thing"- den hade jag gärna låtit bli att både läsa och köpa. Nu kan jag givetvis inte påstå att det var en dålig roman- men den var för otäck och för deprimerande för mig. En bekant till mig sa en gång "Not one more book about a horrible Irish childhood"- ungefär så. (Därmed vill jag inte ha sagt att allt måste vara frid och fröjd och "Then they lived happily ever after" för att jag ska gilla....)

Fråga nummer fyra hoppar jag över och går raskt vidare till nummer fem.

5. En bok du köpt mest för den har vackert omslag.

Det går inte att komma ifrån att vackra/talande omslag lockar. Jag föll direkt för Vera Brittains "Because You Died". Men jag köper inte böcker enbart för omslagens skull. Däremot (om det går att välja) föredrar jag givetvis en vacker utsida (såväl som insida).


6 kommentarer:

Sanna sa...

Å, Yeats, det var ett bra val!

Ingrid sa...

Sanna: Yeats är en absolut favorit.

Jenny B sa...

Aha, så bra att höra om din reaktion på A Girl is a Half-Formed Thing. Jag har läst så mycket lovord om den att den står på min köp- och läslista, men nu känner jag inte samma brådska längre. Jag håller med dig om att man inte behöver kräva "happily-ever-after", men just häromdagen tänkte jag på hur eländig Anne Enrights The Gathering var. Jag vill understryka att jag tycker att det är VIKTIGT att berätta om gråa, sorgliga barndomar som färgar av sig in i vuxenlivet, men just The Gathering var så trögläst - inte bästa matchningen för mig, helt enkelt.

Ingrid sa...

Jenny B: Jag har heller ingenting alls emot att läsa om det svåra, det svarta och det tragiska i tillvaron- men vissa böcker bara frossar för mycket i det- det tar liksom aldrig slut och då känner jag att "det leder liksom ingenstans".

Ewa K sa...

Vackert omslag på Because you died. Mina svar på samma frågor finns här:
http://holavedsbrudar.blogspot.se/2014/02/fem-fragor-om-bocker-i-min-bokhylla.html

Hanneles bokparadis sa...

Yeats är jag svag för, jag har också svarat