söndag 13 mars 2011

Hittat i hyllorna

Förra veckans "Boklördag" i DN handlade bara om Olof Lagerkrantz. Några av hans böcker finns i mina hyllor- den här är från 1961- och är alltså hela femtio år gammal. Det blir den inte sämre av.

-

"Ensamheter i öst och i väst" innehåller rapporter från tre resor- den första från USA och året var 1958- den andra gick till London-Dublin-Paris och den trejde och sista (och den som får mest utrymme i boken) företogs i dåvarande Sovjetunionen. Olov Lagerkrantz skrev från sina resor och artiklarna publicerades sedan i DN- och så kom de i bokform- som synes ovan.

-

I essän "Flodguden och Huck Finn" skriver Lagerkrantz om Mississippi- Mark Twain och hans berömda bok. Det handlar också om södern- om hur inbördeskriget förstörde så mycket av det som varit gott i det amerkanska samhället. "Först efter inbördeskriget etablerade sig kapitalismen på allvar i Amerika. Först då upphörde det välgörande och dämpande inflytandet från pionjärernas rörliga gröna gräns. Amerikanen blev en stadsbo, en dyrkare av pengar och maskiner och glömde floden."

Den här boken är verkligt trevligt ressällskap!

3 kommentarer:

Bai sa...

I studietida las eg både Strindberg-biografien og Ekelöf-biografien til Lagerkrantz, og han er i alle fall ein svært god biograf. Reiseskildringane høyrest spennande ut. I det heile tatt må det å lese reiseskildringar frå den tida, då verda var så mykje meir lukka enn ho er nå, vere spennande.

Vicky sa...

Då jag just nu läser The Help som utspelar sig i Mississippi i början av 60-talet och behandlar de rasmotsättningar som präglade samhället skulle det vara väldigt intressant att läsa Olof Lagerkranz intryck av situationen.

Ingrid sa...

Bai: Jag läste framför allt biografin om Strindberg som jag tror ska finna i huset någonstans- jo, han är en mycket god biograf, Lagerkrantz, och hans reseskildringar är extra intressanta att läsa idag- nu när man har ett annat facit i handen.
Vicky: Jag har också funderat på att läsa "The Help"- 60-talets rasmotsättningar är något jag minns mycket väl- en hemsk och våldsam tid i USA:s historia. Olof Lagerkrantz artiklar är mycket läsvärda och speciellt intressanta att ta fram idag- tycker jag.