söndag 27 mars 2011

Lite lyrik? Det är ju söndag....

(Bilden från Wikipedia)
Jag hoppas att Bai får tid att fortsätta sin "Lyrik på en söndag"- men i väntan på bokstaven T får det bli poesi från "Modern finlandssvensk lyrik".

-

Jag väljer en dikt av Hans Fors.

-

Svalor

-

Svalor bodde alltid

under farmors tak


när hon dog

flyttade de bort


men varje augusti

när ungarna är flygfärdiga

samlas de på sydsidan

av det som engång var farmors hem

där finns en tråd över blommande potatisland

från den prövar de sina vingar

till doften av svarta vinbär


de gamla björkarna får nytt liv

och vingslagen hörs

ända bort till gravgården


(från Lysaren 1975)

4 kommentarer:

violen sa...

Fin!
Gillar svalor men inte när de flög lågt då kan det bli åska och vi bodde sist på elledningen! :-)

Anonym sa...

Vilken vacker bild - att kunna minnas en älskad farmor när man ser de årsgamla svalorna träna sina vingar!

Doften av svarta vinbär - den kryddiga doften av sensommar.

Ingrid sa...

Violen: Svalor är vackra fåglar men visst är det lite läskigt när de flyger lågt...

Lustigkulle: Jag tyckte också om just den bilden... jag tänkte på min egen farmor....

Bai sa...

Så bra at du tar ansvar. Eg har vore sjuk, så eg har ikkje hatt kapasitet til å følgje opp bloggen dei siste vekene (og i mellomtida har du skrive over 80 innlegg - eg bøyer meg i støvet!)