söndag 13 mars 2011

Nästa bok i Prix-Femina-utmaningen

Som bekant har Emma utmanat till Prix-Femina-boks-läsning. För min del har turen kommit till Keith Ridgways "The Long Falling"- (och boken har alldeles nyligen filmatiserats- (fransk film)). Och... nej... ingenting av den här författaren har blivit översatt till svenska vad jag kan se.
Jag suckar tungt.
-
"The Long Falling" har fått både Prix Femina- och Premier Roman Etranger-prisen och novellsamlingen "Standard Time" har tilldelats The Rooney Prize år 2001.
-
Ytterligare en roman -"The Parts"- har av Irish Times beskrivits som "the finest and most truly funny Irish comic novel since "At-Swim-Two-Birds" was published in 1939.
-
Jag tar några rader från inledningen av "The Long Falling":
-
" It rains on Cavan, Monaghan; rains on the hills and the lakes and the roads; rains on the houses and the farms and the fences between them; on ditches and the fields, on the breathing land, rains on the whole strange shape of it. Puts down a pattern. And then it stops.

3 kommentarer:

Bai sa...

Spennande måte å oppdage gode, kvinnelege forfattarar på. Denne høyrest jo svært lesverdig ut.

Nattens bibliotek sa...

Den här måste jag lägga på minnet. Synd att den inte finns på svenska... ännu :)?

Ingrid sa...

Bai: Det finns många intressanta författare att upptäcka här men alla är tyvärr inte kvinnor (jag önskar att det vore så...)
Bokstödet: Nog tycker man (och tror) att det kommer en översättning- så många priser och en filmatisering... vad mera ska behövas ....