måndag 14 mars 2011

Masurien- förr och nu (mest nu)






Vackra bilder på en vacker trakt- med en sorglig historia. Vid de masuriska sjöarna har flera svåra slag stått- och många har mist sina liv här. Idag råder lugn och man kan hyra kanoter för att paddla sig fram på vattendragen.
-
Jag företar min resa via lånade bilder och via mina böcker- men visst lockas jag av de verkliga vyerna också- vem gör inte det... vilket hänförande landskap! Mina tankar går till alla de olyckliga människor som tvingats lämna den här trakten genom århundradenas lopp.

Ostpreussenlied
-
Land der dunklen Wälder
und kristallnen Seen,
über weite Felderlichte
Wunder gehn.
-
Starke Bauern schreiten
hinter Pferd und Pflug,
über Ackerbreiten
streicht der Vogelzug.
-
Und die Meere rauschen
den Choral der Zeit,
Elche stehn und lauschen
in die Ewigkeit.
-
Tag hat angefangen
über Haff und Moor,
Licht ist aufgegangen,
steigt im Ost empor.
-
(Erich Hannighofer)


Alla bilder från Wikipedia.

Inga kommentarer: